Ámokfutó gyógyszerész-hallgató lövöldözött Pécsett, egy halott és egy életveszélyes és két súlyos sérült. Draskovics szerint el kell gondolkodni a fegyvertartási szabályokon, az egyik kertévé riportere kiakadt azon, hogy a menekülő srác útközben elment egy óvoda mellett, és ki tudja mi lett volna ha... és nem érti, miért adta fel magát a srác. Mások szerint beilleszkedési zavarokkal küzdött és ezt "bosszulta meg" társain a diák, miközben ő a rendőröknek azt mondta, hogy nem szándékosan azokat sebesítette meg, akiket, csupán csak "ők voltak a közelben". Természetesen a jobboldal a baloldalt, a baloldal a jobboldalt teszi felelőssé a dolog miatt. Ezek a hírek. És a valóság?
Meghalt egy fiatal, megkattant, és egy életre elbaltázta az életét egy másik. Három sérült, és sok rémült ember.
Mielőtt bárki azt mondaná, gyilkost védek, leszögezem, nem védek senkit. Megpróbálom megérteni. Hogy miért? Szemmel láthatóan egyre több az erőszak a világban, annak ellenére, hogy állítólag egyre civilizáltabbak vagyunk, mondjuk a primitív kelet vagy a harmadik világhoz képest. Látta valaki az Összeomlás c. filmet Michael Douglas-szel (Falling Down, 1993)? A főhős, egy problémákkal küzdő kisember, akiben elszakad valami, és ámokfutó lesz, halomra irtja azt, akivel baja van, anélkül, hogy ő gonosznak érezné magát. Aki kicsit odafigyel, és egy kávéskanálnyi empatikus érzéssel rendelkezik, az szintúgy nem érzi őt gonosznak. Most a média megpróbálja jó esetben egy elmebeteg őrültnek, rosszabb esetben egy gonosz gyilkosnak beállítani a srácot. Meg persze az a csúnya pisztoly a hibás, be kéne tiltani (félreértés ne essék... a fegyvertartást annak ellenére ellenzem, hogy ha tehetném, nekem is lenne fegyverem... szerencsére nem tehetem), mert az ölt.
Persze ilyen hírek láttán szívesen gondol az ember arra, hogy igen, ilyen csak mással fordul elő, én ilyen gonosz nem vagyok, ilyenre sosem lennék képes. Aztán a postán, sorbanállás közben simán leordítja az előtte állónak a fejét, aki képes öt percig sz*rakodni az ablaknál. Vagy nyírja a párját, legszívesebben a nagykéssel esne neki. Talán ezért is népszerűek a maónikasók és társai, mert ott lehet azt mondani, hogy igen, azok milyenek, bezzeg én. Holott mindenkinek megvan a saját története, a saját indíttatásai arra, hogy mikor és miért szakad el nála a cérna. Aki kicsit nyitott szemmel jár, az észreveheti azt a növekvő szegénységet és kilátástalanságot, aminek a válság csak katalizátora. Vagy elég csak egy internetes párkeresőbe regisztrálni, vagy felmenni egy chatre, mennyire válságban vannak az emberi kapcsolatok.
De nézzük meg a fiatalokat, hol van már az az idő, amikor valaki mondjuk gyógyszerésznek tanult, gyógyszerész lett, egy életet így nyugodtan végigdolgozott, majd gyógyszerészként egy békés nyugdíjas éveket biztosító nyugdíjjal fejezi be az életét? Egyáltalán, a létbiztonság, mint olyan, hol van már? Ha ebből indulunk ki, akkor a pécsi srác nem egyedi eset, mindannyiunk fejében ott ketyeg az időzített bomba. És akkor teljesen mindegy, hogy pisztoly, nagykés, vagy kungfu tudás kerül a kezünk ügyébe. Persze odafigyelhetnénk jobban egymásra, megpróbálhatnánk megérteni egymás problémáit, szerethetnénk, elfogadhatnánk egymás hibáit, gyengeségeit. De az időbe, energiába kerül, és a sarki boltban sem kapunk érte kenyeret. Egyszerűbb démonizálni, gonosznak titulálni egy olyan embert, akinek kicsúszott a lába alól a talaj. Nyugaton már nem egy ilyen ámokfutóról kaptunk híreket, ott már az ámokfutásnak, az ekörüli médiacécónak és bűnbakállításnak évtizedes hagyománya van.
Őszintén sajnálom mind az öt érintettet, egyik élete sem lesz olyan, mint azelőtt. Az országé sem... sajnos várható, hogy egyre több ilyen lesz, aki ezt tagadja, az struccként a homokba dugja a fejét. Aki azt hiszi, hogy ez egyedi eset, különc őrült dolga, annak elmondom, csak a közvetlen környezetében legalább egy tucat ilyen csendes, szorongó, biztonságot kereső és túlélni vágyó "különc őrült" van, akikre nem biztos, hogy elég figyelmet szentel, akiket nem biztos, hogy eléggé vagy úgy szeret, ahogy neki szüksége lenne. Mindenkinek a saját problémája a legnagyobb, és van, aki a huszonnegyedik órája utolsó perceiben jár a saját gondjaival. Repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg? Ki tudja, hol áll meg s kit hogyan talál meg?
Utóirat: Jelen pillanatban az egyik kertévében egy nem reprezentatív felmérés: Milyen büntetést érdemel az ámokfutó? 60% szerint életfogytiglant, 30% szerint pszichiátriai orvosi kezelést, 10% szerint 15 évet. Odafigyelést opció nincs.
(Kép: index.hu)
Kapcsolódó cikk: Több fényt a KDNP-be! VI - Simicskó papa
há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.11.27. 09:17:17
Tigris 2009.11.27. 09:25:16
Varjú · http://www.varj.freeblog.hu 2009.11.27. 09:34:45
Marilyn Manson: I wouldn't say a single word to them. I would listen to what they have to say, and that's what no one did.
vivax 2009.11.27. 09:35:37
Egy ilyen tragédiát kampányolásra felhaszhasználni a legalja mindennek.
Mocskos politikusok.
Tigris 2009.11.27. 09:42:33
Tehát:
Michael Moore: Ha most itt lennének, mit mondana azoknak a kölyköknek, akik a Columbine iskolában ámokfutást rendeztek, vagy akik ott tanultak?
M. Manson: Nem mondanék semmit. Inkább meghallgatnám, amit mondani akarnak, és amit senki sem mondott el.
Köszönöm az idézetet!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.11.27. 09:43:36
united skates 2009.11.27. 09:49:13
azt látom, hogy a "jobboldal" a "baloldalt" hibáztatja (simicskó), de a "baloldal" hol/hogyan hobáztatta a "jobboldalt"?
ezt nem találom.
Varjú · http://www.varj.freeblog.hu 2009.11.27. 09:50:21
Tigris 2009.11.27. 09:59:13
united skates, ha bármi történik, előbb-utóbb mindkét oldal előveszi a példáit, ha nincs, akkor csinál magának. Simicskó korán ébredt, mások később reagálnak, a média pedig bűnt és horrort keres. Sajnos mindig ez van.
united skates 2009.11.27. 10:00:42
dehogy nincs, oda kell rá figyelni, hogy jó közösségben tudja tovább élni az életét, minél tartalmasabban, csak éppenséggel ezt ne szabadlábon tegye.
az életfogytiglani nem csak büntetés, hanem izolálás is. a börtön nem csak bosszú, szerintem elsősorban nem az.
a börtön a társadalom azon ítélete, hogy: "kész, ennyi, nem bízunk benned, eljátszottad, ne gyere közénk".
united skates 2009.11.27. 10:02:11
mások nem reagáltak ilyen alpári módon.
vagy tudsz idézetet?
ha nem, akkor ne írj ilyet.
sTormy 2009.11.27. 10:03:50
Mármint a meghallgatás.
Franky4fingers 2009.11.27. 10:04:21
Egy dologban viszont nem értek egyet. Abban, hogy az ok a szociális biztonságban keresendő. Hiszen a mienknél fejlettebb, maximális szociális hálóval rendelkező országokban sokkal előbb fordult elő ilyen eset. (Németország, Norvégia, USA stb) Pedig ott nem lehet létbizonytalanságról beszélni, ott simán lehet valaki gyógyszerész egész életében, majd a biztos megélhetést nyújtó nyugdíjából élhet a hobbijának 99 éves koráig...
Szóval- bármennyire is igaz amit a létbizonytalanságról leírtál- nem itt keresném az okokat. Én arrafelé szimatolnék, hogy van egy általános értékválság a világban, az ego felértékelődése és elszemélytelenedés, ami azzal jár, hogy a közösségek megbomlanak. És nem kell itt valami nagy dologra gondolni, csak egész egyszerű, pici, az életünket érintő folyamatokra. Gondoljunk csak bele. Van egy iskolai közösség (osztály, tancsoport, edzőtársak stb. ) , ennek megvannak a maga normái, a csoport tagjai úgy viszonyulnak egymáshoz, ahogy azt kezelni tudjuk, amire megvannak a viselkedésmintáink. Igen ám, de ez ma már nem ilyen egyértelmű. Mert van a neten a virtuális közösség, a tv-ben látott minták (reklám elsősorban, de filmek is) teljesen más valóságot közvetítenek, ráadásul lecsökkentek a világban a távolságok, összemosódnak a kultúrák, ami megnehezíti a tolerancia megtanulását. És ezeknek együtt hatása van az emberre, az emberi közösségekre.
Ugyanis az ember már csak olyan lény, hogy közösségben érzi jól magát, az ott látott normákhoz méri magát, ahhoz alakít ki identitást, és ennek függvényében dolgozza fel az őt ért hatásokat is. Viszont ha a fent felsoroltak miatt erre képtelen lesz, akkor frusztráció keletkezik benne.
Én azt gondolom, hogy ez az oka elsősorban annak, hogy itt tartunk, hogy nem tudsz úgy autózni, hogy ne láss üvöltő- anyázó embert 10 percenként, hogy a boltban az öreg nénitől nem kérdezi meg senki, hogy csókolom, segíthetek levenni a tejfölt a polc tetejéről, és hogy általánosságban alig látok olyan embereket, akik meg vannak elégedve az életükkel, és a mindennapjaikban boldogan elvannak, csinálják a munkájukat, foglalkoznak a gyerekükkel és a hobbijukkal (ami jó esetben a munkájuk)
Franky4fingers 2009.11.27. 10:06:15
Columbine:
Meghallgatnám amit mondani akarnak, és ez az amit senki nem tett meg.
Muad\\\'Dib 2009.11.27. 10:11:03
Tigris 2009.11.27. 10:11:08
"Oda figyelést opció nincs."
A tévében közölt opciók közt nem volt, azt hiányoltam, hogy ez ott nem jutott eszébe a szerkesztőnek.
A börtönböntetésről írtakkal teljesen egyetértek, és ezért tartom szomorúnak, hogy az emberek 60%-a erre szavazott.
Ami a reagálásokat illeti, nem, nem tudok, de az általános jelenség sajnos ugyanaz, mint a rossz házasságban. A gyerekkel történik valami, a két szülő pedig egymásnak esik és egymást hibáztatja, legyen szó bármiről. Nem akarok most belemenni, de akármilyen közéleti dolog történik, mindkét oldal a saját hangneme, vérmérséklete, politikai habitusa szerint a másikat okolja. Nem akarok állást foglalni, hogy melyik a jobb, melyik a rosszabb, ugyanakkor annyit elárulok, hozzám a legközelebb egy olyan párt áll, akik jelenleg a magyar és az EU-s parlament közelében sincsenek.
sTormy, igen, mármint. :) Köszi.
Telepi János · http://www.panel.blog.hu 2009.11.27. 10:14:25
fran7 2009.11.27. 10:15:48
united skates 2009.11.27. 10:25:14
bocsáss meg, de mégiscsak azt írtad, és még mindig ott van, hogy "Természetesen a jobboldal a baloldalt, a baloldal a jobboldalt teszi felelőssé a dolog miatt."
miért írod ezt, ha tudod, hogy nem így van? miért jó ilyet belefingani a hírek közé? miért kell ezt? a pártdroid jön, és ezt olvassa, mert ez érdekli csak, és továbbadva igazzá válik. pedig nem igaz, te is írod. nem igaz. miért nem javítod?
vénkujon 2009.11.27. 10:26:30
és ha van még, más szekértáborhoz tartozó, ugyanilyen elvek mentén gondolkodó faszfej...hát tegye meg az is.
nem lehet kihagyni a kampányból mi??..áá nem.
Tigris 2009.11.27. 10:27:13
Tigris 2009.11.27. 10:30:47
KenSentMe 2009.11.27. 10:39:49
Tigris 2009.11.27. 10:41:42
TetraB 2009.11.27. 10:56:56
united skates 2009.11.27. 11:02:18
igen, az isteni szeretet lovagjaiból.
na, te meg nem ezt írod.
csak kb.
kb. ez a véleményed.
őszinte (már ennyi az idő?) részvétem, kedves [ásítás] hozzátartozók.
Tigris 2009.11.27. 11:06:19
Tigris 2009.11.27. 11:08:41
rézfaszu bagoly 2009.11.27. 11:09:51
-Nem szerencsés.
No comment
Tigris 2009.11.27. 11:20:26
Kotkodus 2009.11.27. 11:21:55
blah 2009.11.27. 11:23:47
Tigris 2009.11.27. 11:27:34
Muad\\\'Dib 2009.11.27. 11:35:46
Tigris 2009.11.27. 11:44:10
blah 2009.11.27. 11:46:30
Muad\\\'Dib 2009.11.27. 11:49:03
Mint fentebb írtam, megvan a véleményem arról miért történnek ilyen események. Persze erre általában szintén politikai válasz érkezik, hogy én egy szélsőséges vagyok (ami önmagában igaz bizonyos szempontból igaz is), viszont az értelmetlen nevelési elvek és rosszul értelmezett szabadság és önmegvalósítási "kényszer" politika független.
Tigris 2009.11.27. 11:51:01
Tigris 2009.11.27. 11:53:26
papugaja 2009.11.27. 11:57:54
Persze lehet, hogy tévedek.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.27. 11:58:09
changebug (törölt) 2009.11.27. 12:02:45
1) update-hez:a bűnt csak bűntetni lehet az odafigyelés az bűnmegelőzés nem bűntetés. Ergo nem szerepelhet a büntetési listában.
2) sokban tehetnek az emberek is arról, hogy idegbetegek lettek. Hülye sznobok lettek elszállt az agyuk: pl. TV - néni (30-as) hisztizik, hogy nem bírja fizetni a lakástörlesztőt - 2 gyerek, hátul csigalépcső az emeletre... B+ ki mondta, hogy csilli-villibe kell menni, elsőre? Van egy mondás, hogy addig nyújtózkodj amíg a takaród ér. Autók hasonló.
Szóval az emberek IS tesznek azért, hogy idegbetegek legyenek.
3) a Mounika show -késelés és ez eset között a különség az intelligencia, neveltetés. Nagy valószínűséggel minnél intelligensebb, ritkábban de több halottat, sebesültet fog produkálva fog ténykedni.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.27. 12:03:30
persze a gyilkolás nem megoldás. ez őrültség és immorális, de alapvetően megértem, mert látom, érzem, hogy ebben a társadalomban hogy jut el egy amúgy jobb sorsra érdemes ember a végletekig.
Tigris 2009.11.27. 12:06:43
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.27. 12:08:55
Tigris 2009.11.27. 12:17:37
@Bukowszky: Ez nem feltétlenül gyávaság, lehet tartás is, lehet önfegyelem is, lehet valamibe vetett hit is. De a mindenkori kapaszkodók egyre kevesebb száma szerintem egyértelműen ok arra, hogy az emberből előbújjon az állat. A gyilkosság, ahogy az öngyilkosság sem megoldásként születik, ha nem hideg fejjel tervezi valaki, hanem egy kétségbeesés öntudatlan szüleménye. Nem véletlen, hogy a srác most, másnap nem tud mit mondani arról amit tett. Akkor és ott nem megoldani akart valamit, nem tervezte el, hogy mi lesz holnap, csak elindult egy lavina, amit már sem ő, sem más nem tud megfékezni.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.27. 12:21:13
no de ennek felismerése és aközött, hogy fogok egy fegyvert és megölöm néhány faszkalap csoporttársamat, azért van jónéhány logikai lépés.. mondjuk kb. meg kell hozzá örülni.. vagy el lehet ilyesmit követni tiszta fejjel?
ez egy szörnyű tragédia, akárhogy nézzük. nem lenne szabad ilyesminek megtörténni. de lássuk be, történik ennél sokkal nagyobb bűn is ebben az országban, nap mint nap. és azok a gazemeberek, akik elkövetik őket, 20 milliós autókban pöffeszkednek..
Tigris 2009.11.27. 12:30:06
A nagy emberek meg... komolyan, erről nincs kedvem írni semmit. A nagy emberek azok, akik erről az egészről a legbölcsebben és a legszélesebb publikum előtt a legnagyobb sületlenségeket nyilatkozzák le, majd beülnek a nagy fekete audiba.
blah 2009.11.27. 12:30:25
@Tigris: köszi, az önigazolás nekem is jól szokott esni :)
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.27. 13:16:54
vagy megmérgeznek egy fél kerületet.
tessék tőlük félni ezentúl.
vagy tessék kicsit jobban odafigyelni a másik emberre, és akkor nem kell félni. de az nehéz egy ilyen alapvetően félelemre épülő, egoista, önző, individualista, mindenkit leszaró, öngyilkos társadalomban, mi? hát ez a szívás.