Michael Jackson, a popzene királya, ahogy mostanában hívják. Kétségtelen, hogy amit ez a srác csinált, az nem semmi. Azért hozzátenném Berry Gordy, a Motown-stáb, Quincy Jones, Greg Phillinganes, Rod Temperton, Stevie Wonder zenei segítsége és barátsága is rendesen hozzájárult a sikerhez, de pl. John Landis rendező (a Thriller klip rendezője) nélkül is nehéz lett őt sztárként megismerni, és ők még az ismertebb nevek közé tartoznak. Most két kevésbé ismert embert szeretnék a blogolvasók figyelmébe ajánlani, aki nélkül hasonóan nem lett volna elképzelhető a Jacko-mítosz.
Az egyik arc Cabell 'Cab' Calloway, egy fekete énekes-táncos-előadóművész, aki a 30-as évektől kezdve mind scat-elős énekstílusában, mind mozgásában egyedit alkotott. Tánc-produkciói sokakat ihlettek meg a 80-as, 90-es években, amikor a zenei klipek a műholdas adások és a videózás elterjedésével kezdtek minden fiatalhoz eljutni. Jacko mellett huga, Janet és Paula Abdul is az ő koreográfiáira alapozták látványos fellépéseiket. Életművéért két Grammyt is kapott. És igen, a híres moonwalk nevű pantomím-elemet is először Cab Calloway előadásában láthatta a nagyközönség 1932-ben. Persze lehet vitatkozni azon, hogy kié volt az első igazán tökéletes moonwalk, Bill Bailey-é, 1955-ből, vagy Jeffrey Daniel-é 1982-ből, de talán ez annyira nem is lényeges, hiszen itt egy folyamatról van szó, amit Calloway elindított, a sztepptánc és a pantomímelemek beépítése a produkcióba, az ének "performance"-szá tétele tánccal kiegészítve.
Cab Calloway (1:47-2:09) |
Bill Bailey (1:31-) |
Jeffrey Daniel (Shalamar - A Night To Remember) (1:48-) |
A másik ember egy bizonyos Bob Fosse, aki az egyik kedvenc filmemet az All That Jazz (Mindhalálig zene) is rendezte-koreografálta, no meg a kicsit ismertebb Cabaret (Kabaré) címűt is, de a Chicago musical eredeti, színpadi változatát is ő írta, rendezte, koreografálta. (Sajnos a belőle készült filmet már nem érhette meg, 1987-es halála miatt.) Munkásságáért számtalan díjat bezsebelt, az előbb említett életrajzi ihletésű All That Jazzért a Cannes-i Arany Pálmát, több Tony díjat és a filmakadémia díját is. Fred Astaire és Gene Kelly után talán ő volt az egyik legmeghatározóbb ember, aki a hollywoodi filmekbe táncot "csempészett", ő annyival toldotta meg elődei munkásságát, hogy sok pantomimelemet is átemelt a vászonra, valamint megteremtette a jazz-tánc műfaját. Hogy ez mit is jelent, erre két példa, amiből kiderül, miért is idézem meg az ő munkásságát Michael Jackson kapcsán.
Az első a 74-es Kisherceg c. saját rendezésű filmből, amit a híres gyerekregényből csináltak. Természetesen az eredetiben nem Jacko Billie Jean-je szerepel a hangsávon. :)
Bob Fosse |
A másik két videó párhuzamára akkor jöttem rá, amikor nemrég láttam a tévében a Moonwalkert.
Moonwalker, Smooth Criminal (5:30-) |
All That Jazz, Take Off With Us |
A párhuzam igen merész, kell hozzá fantázia, de szerintem akkor is van párhuzam. És még vmi. A második videó úgy a harmadik perctől átmegy erotikus tartalomba, tehát ha vki ifjú, vagy nem bírja az ilyesmit, akkor csupán addig nézze.
Friss kommentek