Friss kommentek

  • apacuka11: vorosiszap 2010.10.12. 22:24:50 Én sem mondom, hogy baxkeráld szájba a jó édes anyukádat,gondolom ... (2010.10.20. 14:07) Hátrébb az egerekkel!
  • apacuka11: Mellesleg , teljesen jogos az utánajárás az (úgynevezett) segélyszámlaszámoknak... Velem lassan he... (2010.10.20. 09:55) Hátrébb az egerekkel!
  • apacuka11: Heee, látom Tigri egy-két embert bele tudnál fojtani egy kanál vörösiszapba...(persze a lúgosabb f... (2010.10.20. 09:33) Hátrébb az egerekkel!
  • oskar666666: @1.szolo - 2014;): Köszi. :) Mindig tanul az ember....:) Pl. ez a blog adta az ötletet, hogy to... (2010.10.18. 00:48) Hátrébb az egerekkel!
  • 1.szóló: @oskar666666: "... NEM úgy hívják...." Látod, ezért szeretek én a mo.hun fórumozni (2004-óta, 1 é... (2010.10.17. 14:07) Hátrébb az egerekkel!
  • oskar666666: "nem minden az, aminek látszik"...Olvasom itt feljebb. Hm. Hát, valóban nem. A hivatkozott oldalo... (2010.10.17. 12:54) Hátrébb az egerekkel!
  • Tigris: @NGA: Hívj bátran naivnak, de nekem ez kisebb erőfeszítés, mint amekkora öröm, hogy megkapom mások... (2010.10.13. 12:05) Hátrébb az egerekkel!
  • NGA: @Tigris: Jó reggelt neked! Nem tudom feltűnt-e neked, de az egész világon a média pontosan így műk... (2010.10.13. 10:22) Hátrébb az egerekkel!
  • Tigris: @vorosiszap: Apropó… Remélem nem befolyásolja a szakmai sikereidet, hogy ha a nevedre keresek, akk... (2010.10.13. 01:23) Hátrébb az egerekkel!
  • Tigris: @vorosiszap: Hát igen, van akinek a tartalom, az eszközök nem számítanak, csupán mindent a nézetts... (2010.10.13. 01:04) Hátrébb az egerekkel!
  • Utolsó 20

Háttérzene

free music

RSS hírolvasóknak

Repül a nehéz kő...

2007.12.15. 12:02 | Tigris | 3 komment

Címkék: időjárás közlekedés gondolatébresztő

avagy gyilkosok az úton

Ma reggel nekifutottam egy motorral Pestre menésnek. Tudni kell, hogy a motoron úgymond nyári gumim van, mivel télen nem nagyon szándékoztam használni, és csak úgy lecserélni a gumit, hátha alapon azért nem olcsó mulatság. A kerék kb. akkora mint egy kocsikerék, viszont vékonyabb, ami azt jelenti, hogy kb. annyi tapadása van mint egy kocsinak, tehát hóban-fagyban, ami most van, kb. ugyanúgy csúszkálunk mindketten, max a kocsi nem dől el. Kb. 15 km után fordultam vissza. Településen belül még oké, hogy nincs feltakarítva a hó, de az országutakon sem sokkal jobb a helyzet. Ez azt jelenti, hogy 5-20 között lehet menni az előbbin, 50-60-nal az utóbbin. Úgy ítéltem, hogy nem igazán lenne frankó 3 óra alatt felérni, inkább hagytam.

Aki csak kocsit vezetett, az nem tudhatja milyen motorozni. Most áradozhatnék, milyen jó érzés, de most inkább arról beszélnék, hogy egy motoros az úton egyszerre 4-5 dologra kell hogy figyeljen, de a tél miatt a forgalomra és a menetfizikára még jobban kell figyelni. Pl. a hó alatt nem látszanak az úthibák, amikre ha le is vannak fagyva, és a motoros ráfut, akkor észnél kell lenni. Meg aztán a moci, ha a hátsó kerék megpörög, akkor elindul a hajó tatja, esetenként borulni is szeretne. Persze az ember ilyenkor majdnem letett bakanccsal közlekedik, de akkor meg lefagy a lába. Aztán jön az, hogy ha a motoros "csak" hússzal megy, mert félti az életét, akkor már rögtön útban van mindenkinek, mert ugyan a teherautó is döcög, de azt mégsem lehet ledudálni meg letolni az útról.

No de ami a döbbenet. Egy óra alatt én is sokat csúszkáltam, és sok kipörgő kerekű kocsit láttam. Motoron minden milliméter dőlést, csúszást érzek, de vezettem kocsit, tudom, hogy ott a megcsúszásról, a kerekek kipörgéséről szinte semmi infó nincs, ergo ha vki kanyarba belecsúszva, kipörgő kerekekkel megy 60-80-nal a havon-jégen, akkor semmi sem kelti benne azt a halálfélelmet, ami a motorosban már rengeteg szirénát és villogó piros lámpát beindít. Persze, megoldás a kipörgésgátló, a téli gumi, a hólánc... lenne. Részben mert az emberek azt hiszik, ABS-sel annyi a fékút, mint szárazon. Részben, mert téli gumit egy óra alatt alig láttam, hóláncot egyáltalán nem. Kicsit olyan ez, mint amikor vkinek futja egy Astrára, de egy párezer forintos headsetre vagy kihangosítóra már nem. Az autós abban a boldog tudatban megy, hogy ó, ez a sebesség biztonságos a havon is, miközben nem érzi, hogy a kocsija már régen csúszik, és csak a kanyarban derül ki, hogy hoppá.

Van vmi, amit az autósok nem tudnak. Persze, megtehetik, hogy hóban, jégen nagy gázzal indulnak, azzal a felkiáltással, hogy egyszer csak megkapaszkodnak a kerekek. Közben a surlódás miatt a kerekek alatt megolvad a hó, ami aztán rögtön visszafagy, miután a kocsi elgurult onnan. Így lesz az úton egy szép, tükörsima jégpáncél. Hogy miért mondom, hogy "az autósok"? Mert ha ilyen útviszonyok közt egy motoros nagy gázzal indul el, akkor úgy kicsúszik a hátsó kereke, hogy a gép megborul és vége a mesének.

Nomármost a tél miatt nem áll meg az élet. Gyalogosok, bicajosok ugyanúgy vannak mint eddig, meghát a vonatos sztrájk se javít a helyzeten. Szóval bőven van mire vigyázni a közúton, ami ugye úgy nem megy, hogy se gumicsere, se visszajelzés a kerékről, ergo a nagy kasztni úgy rója útját mint az a bizonyos malomkő a Toldiban, ki tudja hol áll meg, kit talál meg. Télen nincs a szokásosnál nagyobb páncél a gyalogosokon, bicajosokon, motorosokon, de az autósokon sem, szóval amit lehet tenni, az az, hogy ésszel vezet az ember, no meg ha már tél van, felteteti a téli gumikat legalább. Téli gumi nélkül minden autós egy potenciális gyilkos. Hogy kit öl meg, magát vagy másokat, hogy mikor és hol, az csupán véletlen kérdése. A motoron nem volt téli gumi, visszafordultam, pedig sajnos sok dolgom lett volna Pesten. Ha az autósok is ezt tennék, nem lenne ennyi baleset télen. Túl szép lenne? Vagy erőszakkal kell már megint betartatni egy ésszerű dolgot, és minden sarkon álljon egy rendőr?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kormorán 2007.12.19. 16:58:57

Te tudtad, hogy egy 20e km-t futott téli gumi és egy 50e km-t futott nyári gumi közül az utóbbi a biztonságosabb?
Hallottál már olyan tesztröl, ahol nem a vadi új gumikat hasonlítják össze fékút tekintetében?

Tigris 2007.12.20. 10:17:22

Az túlzás, hogy tudtam, de sejthető, szerintem. A téli gumit tudomásom szerint eleve puhább anyagból csinálják, és a bordázat is inkább szól a tapadásról, ergo jobban kopik is. De ez a dolog nem arról szól, hogy télen jobb a nyári gumi, hanem hogy a téli gumi gyorsabban kopik, sűrűbben kell cserélni, és ezt a kelleténél kevésbé hangsúlyozzák (mellesleg ezért kösz, hogy hozzátetted!. Viszont abban egyetértünk, szerintem, hogy ha ezt az arányosságot is figyelembe veszem, akkor egy ugyanolyan lestrapált nyári és téli gumi közül az utóbbi tapad jobban.
süti beállítások módosítása